Khamis, 27 Oktober 2016

Mangsa keadaan

Seminggu ni rasa nasib kurang menyebelahi aku kot. Ada je bende tak kena, kalau memang silap aku, tak kesah sangat, sebab memang kau yang buat masalah. Tapi ini tak, semua sebab mulut orang and perangai entah apa2.

First aku frust gila dengan officemate aku budak india, 1 bulan lepas aku dah tanya kau sambut tak deepavali, dia cakap tak sambut sebab keluarga dia takda balik kampung and terpaksa jaga nenek dia dekat rumah, aku pun dah konfirmkan dengan dia okay kalau tak sambut and tak cuti, aku nak apply cuti aku nak beli tiket flight and dia on dia ckp cuti lah takda apa, 2 minggu lepas dah jadi lain, dia cakap dia nak cuti tp satu hari je so okay takda halangan bagi aku nak cuti, aku mungkin cuti selama 5 hari, kau cuti sehari tak da masalah dalam office. And dua hari lepas tukar lagi cerita dia nak cuti 4 hari, aku dah bengang, aku cakap kalau kau cuti, aku takdapat la nak cuti habis burn lah flight aku, kau dah confirm taknak cuti so aku dah beli tiket flight, kalau kau cakap nak apply cuti, takda la pulak aku nak beli tiket bengap sngt kenapa? ko tahu india mulut dia berbelit senang je dia jawab klau aku cuti dia tak cuti bukan dia boleh buat kerja aku pun, tapi memang lah bangang kau tak boleh buat kerja aku klau dua ekor dalam office tinggal pun belum tentu dorang boleh wat kerja aku takkan kau nak tinggalkan dua ekor je dalam office. So sebab kan cuti dah tak dapat semua marah aku kejap boleh cuti kejap tak dapat alih2 tak dapat join. Belum habis lagi dia dah dapat cuti and aku takdapat, harini dia cakap berbelit lagi, dia x jadi balik kg sebab tinggal nenek dia sorang2 dekat rumah cuti dah dapat ni tapi kau dduk rumah? Selfish! Pikir la orang lain bangang! Rasa malas nak kerja berhenti la jangan sebab kau orang lain jadi mangsa.

Second pasal bos cina aku ni kau ingat kau dah bukak bisnes advertising kau tahu semua benda? Habis tu takpayah lah ambik aku bekerja, semua bende kau tahu, kau ingat aku beli ijazah diploma aku? Customer request mcm ni kau ubah mcm ni last2 jadi taik, apa aku belajar design ni bukan nak sedap diri sendri tengok tahu la sikit taste customer macam mana, aku design ada gambar kau suh buang gambar pastu hantar dekat customer, customer request gambar nampak tak kebodohan kau kat situ? Pastu last2 design bodoh je kau bagi tak kesian pulak dekat customer? Bila aku ikut customer, customer yg bagi idea aku design dah siap kau boleh tnya kenapa design mcm tu? Aku nak jawab apa customer request mcm tu kang aku lebih2 tak sebulu dengan apa customer nak, apa kata kau marah customer daripada kau marah aku, aku cakap customer nak kau ckp aku design tak betul, cmna aku nak cakap? Kalau customer nak merah kau nak coklet kau buat design untuk saper bodoh?

Haish sabar je... aku tak racist susah aku nak racist tp bila ada sekor dua perangai mcm ni kau secara x sedar kau lambangkan kaum kau, aku ada 3 orng india rapat dengan aku semua perangai sama cakap entah berbelit, macam mana aku nak percaya india?

0 ulasan:

Catat Ulasan